Deze kolonel duidt de oorlog op YouTube & Meer tips

Schermafbeelding © YouTube
360 Magazine | Amsterdam | 2 september 2022

De Oostenrijkse kolonel Markus Reisner is in korte tijd dé export geworden van de Russische invasie in Oekraïne. Via YouTube, en inmiddels ook de Duitstalige media, legt hij met autoriteit uit hoe de oorlog zich ontvouwt. Xtc uit Nederland vindt gretig aftrek in Spaanse discoteken & Meer tips.

YouTube-kolonel Reisner

In groen uniform, met de wijsstok regelmatig gericht op een scherm dat de situatie aan het front weergeeft en in ‘soepel Weens dialect’, volgens Cicero, is kolonel Markus Reisner in zes maanden tijd dé expert geworden van de Russische invasie voor het Duitssprekende publiek en zelfs daarbuiten – en dat allemaal via zijn YouTube-kanaal, zag hoofdredacteur Laura Weeda.

Zijn grote aantrekkingskracht is volgens de Duitse site te danken aan de ‘neutrale’ toon die hij hanteert. Reisner, momenteel directeur van de onderzoeks- en ontwikkelingsafdeling van de Militaire Academie van Wiener Neustadt (in Neder-Oostenrijk, in het oosten van het land), is tijdens zijn twintig jaar als militair in alle uithoeken van de wereld geweest: Tsjaad, Afghanistan, Mali, Kosovo en ook Bosnië en Herzegovina. Daarnaast is hij doctor in de geschiedenis, jurist en specialist in op afstand bestuurde wapensystemen – wat hem de mogelijkheid biedt het conflict vanuit verschillende standpunten kan bekijken.

In veel Duitstalige media wordt hij inmiddels als militair expert opgevoerd. Hij voorspelde bijvoorbeeld dat een van de belangrijkste gevolgen van het conflict zou zijn of het Westen stand zou houden ‘in de economische oorlog tegen Rusland’. Met de stijging van de energieprijs in veel Europese landen, is dit inderdaad een nijpende kwestie geworden.

Sinds enige tijd biedt de militair ook een Engelse versie van zijn analyses aan.


Van boybandsuperstar naar kunstmecenas

De absurd populaire Koreaanse K-popband BTS trok twee jaar geleden de aandacht van The New York Times vanwege de opname van een videoclip in een uitgestorven Grand Central Station in New York voor The Tonight Show met Jimmy Fallon. Nu, twee jaar later haalt RM, de leider van BTS wiens echte naam Kim Namjun is, opnieuw de krant, maar dit keer om heel andere redenen. RM blijkt zich namelijk te ontpoppen tot verzamelaar, hoeder en mecenas van met name Koreaans cultuurgoed.

Voor een overzichtstentoonstelling in het Seoul Museum of Art van de Koreaanse kunstenaar Kwon Jin-kyu (1922-1973), die wordt beschouwd als een van de belangrijkste Koreaanse moderne kunstenaars, leende RM een terracottasculptuur van een paard uit dat hij bezit. In 2020 schonk hij 100 miljoen won (destijds het equivalent van 84.000 dollar) aan het National Museum of Modern and Contemporary Art (MMCA) zodat het uit de handel geraakte kunstboeken opnieuw kon uitgeven en verspreiden onder bibliotheken. Daarom riep de Kunstraad van Korea, een overheidsinstantie, hem uit tot Kunstsponsor van het Jaar. ‘We zijn erg blij dat RM, die wereldwijd een grote invloed heeft, een kunstliefhebber is,’ aldus de directeur van het MMCA.

‘Grote invloed’ is een understatement. Het YouTube-kanaal van BTS heeft meer dan 70 miljoen abonnees, en RM wordt op Instagram gevolgd door 37 miljoen fans. Ter vergelijking: het MMCA heeft er 200.000. Deze zomer bezocht RM de Art Basel en een vlog van 35 minuten van dat bezoek werd door bijna zes miljoen mensen bekeken. Kortom, voor de promotie van ‘de in zichzelf gekeerde, ondoordringbare [kunst]wereld zou hij wel eens een droomambassadeur kunnen zijn,’ aldus Andrew Russeth in The New York Times. Wat de liefde voor de kunst betekent voor RM, lees je hier in zijn artikel.


Nederland, exportland

Waar een klein land al niet groot in kan zijn: tulpen, kaas, boerenprotesten en niet te vergeten: xtc. Dat laatste lzag redacteur Joep Harmsen nogmaals benadrukt in een sterk onderzoeksartikel van El Mundo. (Hoewel de chauvinistische Spanjaarden blijven volhouden dat Madrid de hoofdstad van het pilletje is.)

Kofferbakken vol met het spul rijden dagelijks de Spaanse grens over om uiteindelijk te worden verkocht in discotheken in Madrid, Barcelona, Bilbao en Mallorca. Zo treft inspecteur Manuel Llorente regelmatig sporttassen met honderdduizend pillen in cabines van vrachtwagens afkomstig uit Nederland. Lees hier het uitgebreide onderzoek naar de verspreiding van xtc in Spanje.

veel gelezen
Geen tijd om 943 kranten wereldwijd bij te houden?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verstuurd.
inschrijven