Een ode aan de jonge zwarte vrouw & Meer

© Get feathered … Scheherazade Tillets 'Queen of the Band Juniors Competition' van 'Picturing Black Girlhood: Moments of Possibility'.
360 Magazine | Amsterdam | 6 mei 2022

Young, Black en female in foto’s; Wat de Russen van de Oekraïeners roven en waarom; Drones dragen bij aan nieuwe bebossing en Oldtimers in het waanzinnige Bilbaose Guggenheim. De aanraders van de 360-redactie.

Omdat 360 niet alles kan vertalen wat de redactie leest, ziet en hoort, tippen wij voor u enkele interessante artikelen, podcasts, documentaires en fotoreportages die wij deze week tijdens het speuren naar mooie journalistiek zijn tegengekomen.

Young, Black and female

‘Karine Jean-Pierre schrijft geschiedenis.’ Vanaf volgende week zal ze de eerste zwarte en openlijke lesbische woordvoerder in het Witte Huis zijn. Genoeg reden voor een ode aan de jonge zwarte vrouw. In de tentoonstelling Picturing Black Girlhood: Moments of Possibility in Newark staat het zwarte meisje centraal en wordt werk getoond van fotografen en filmkunstenaars van 8 tot 94 jaar oud die het thema op een duurzame manier hebben onderzocht. De tentoonstelling is een dringend antwoord op de crisis van racisme en heteroseksisme waarmee zwarte meisjes nog steeds geconfronteerd worden, en ook een radicale herdefiniëring van onze wereld door hun blikken.

The Guardian laat je een deel van deze prachtige fotocollectie zien, tips redactieassistent Maud Wiersma.


Russische kunstroven in Oekraïne

‘De overval begon met een mysterieuze man die gekleed in een witte laboratoriumjas in het museum verscheen. Achter hem stonden Russische soldaten met geweren inhalig toe te kijken. Met behulp van een lang pincet en speciale handschoenen haalde de man in de witte jas voorzichtig tientallen bijzondere gouden voorwerpen van meer dan 2300 jaar oud uit kartonnen dozen in de kelder van een museum in Melitopol, een zuidelijke stad in door Rusland bezet gebied, aldus Oekraïense functionarissen. De gouden voorwerpen zijn afkomstig uit het Scythische rijk en dateren uit de vierde eeuw voor Christus. Toen verdwenen de mysterieuze expert, de Russische soldaten en het goud.’

Zo beginnen Jeffrey Gettleman en Oleksandr Chubko hun artikel in The New York Times over een van de vele kunstroven die de Russen plegen in Oekraïne, getipt door redacteur IJsbrand van Veelen. ‘Ons Scythische goud is meegenomen,’ verklaarde de burgemeester van Melitopol na de roof. ‘Dit is een van de grootste en meest kostbare collecties van Oekraïne.’ In dit specifieke geval betreft het de collectie die in 2014 was uitgeleend voor een expositie aan het Amsterdamse Allard Pierson Museum, dat na de inval op de Krim klem kwam te zitten tussen Rusland en Oekraïne, die beiden de collectie opeisten. Afgelopen oktober werd in een rechtszaak beslist dat teruggave aan Oekraïne rechtmatig was.

De Russische kunstroven zijn niet alleen een kwestie van hebzucht. Volgens historici maken ze deel uit van een gerichte Russische strategie om de Oekraïense cultuur te vernietigen. Meer daarover en over ontvoering van museummedewerkers lees je hier en hier


Ontbossing herstellen met geavanceerde drones

De Australische startup AirSeed Technology schiet met behulp van zeer geavanceerde ‘octocopters’ dagelijks 40.000 speciaal ontworpen zaaddozen vanuit de lucht in de grond. De startup heeft als doel om tegen 2024 honderd miljoen bomen te planten.

De drones scannen vanuit de lucht de grond, en selecteren zo de beste plekken om een boom te planten. Op basis van de ondergrond worden bijpassende bomen geselecteerd en geplant. De coördinaten worden vervolgens opgeslagen, zodat Airseed de gezondheid van hun bomen tijdens de groei in de gaten kan houden.

Wat deze drones uniek maakt, aldus onlinestrateeg Maxim Hoekmeijer, is dat ze zaden worden verrijkt met behulp van afvalbiomassa. Ze krijgen een koolstofrijke coating die de zaden beschermt tegen vogels, insecten en knaagdieren. Ook bespoedigt de coating de groei in de beginfase van de boom.

Lees en bekijk het verhaal van AirSeed hier.
https://www.euronews.com/green/2022/05/04/this-australian-start-up-wants-to-fight-deforestation-with-an-army-of-drones


norman foster car exhibition guggenheim bilbao installation design dezeen 2364 col hero 852x479 1
© Dezeen

Oldtimes in het Bilbaose Guggenheim

Stel u bent in Bilbao, of van plan die Spaanse havenstad in de volgende maanden te bezoeken, dan is een bezoek aan het Guggenheim Museum, van de Canadees-Amerikaanse architect Frank O. Gehry, alleen om het gebouw al, meer dan de moeite waard. Maar dat is oud nieuws. De vrees die 25 jaar geleden bestond dat de wonderbaarlijke vormenrijkdom van de ‘slakachtige cobra die vuurspuwend als een futuristische  oceaanstomer met zijn titanium scheepskielen uit de golven opduikt’ de aandacht van de kunstcollectie binnenin zou stelen, blijft actueel. Tot op zekere hoogte.

Er staan maar liefst veertigtal klassieke auto’s te glimmen – de meest bijzondere in hun soort, in termen van schoonheid, zeldzaamheid en technische vooruitgang

Bij binnenkomst overdonderen de spectaculaire vormen van de 24.000 vierkante meter museumoppervlakte, maar wie vervolgens de tentoonstellingszalen bezoekt blijft naar adem happen. Behalve de eigen collectie waaronder een lyrische reeks van de naoorlogse Amerikaanse kunstenaar Cy Twombly, de schitterende lithografieën van Jean Dubuffet  en een complete reis van het fauvisme naar het surrealisme, cureerde de architect Norman Foster – hij ontwierp de metro in Bilbao – de expositie Motion Art Architecture.  Er staan maar liefst veertigtal klassieke auto’s te glimmen – de meest bijzondere in hun soort, in termen van schoonheid, zeldzaamheid en technische vooruitgang. Allemaal in perfecte staat.

Hier gaat de vrees voor de trekpleister wel op. De fantastische mooie oldtimers worden omringd door belangrijke kunstwerken en architectuur. Vele van deze kunstwerken hebben hun thuis in particuliere collecties en openbare instellingen nooit verlaten en worden dus voor het eerst voor een ruim publiek opengesteld. De auto heeft, als geen andere uitvinding, het stedelijke en rurale landschap van onze planeet, en daarmee ook onze levensstijl, volledig veranderd. Aangezien we aan de vooravond staan van een nieuwe revolutie van de elektrische energie, kan deze tentoonstelling worden gezien als een requiem voor de laatste dagen van de verbranding. 

Een tip van editor at large Katrien Gottlieb.

veel gelezen
Geen tijd om 943 kranten wereldwijd bij te houden?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verstuurd.
inschrijven