Eindelijk erkenning voor Margaret Kilgallen

Installatie van Margaret Killgallen in het Aspen Art Museum, 2019 © AAM / Margaret Killgallen
360 Magazine | Amsterdam | 25 augustus 2021

Margaret Kilgallen was hard op weg een kunstenaar van nationaal en internationaal belang te worden, toen ze in 2001 op haar drieëndertigste voortijdig overleed. In Bonnefanten in Maastricht vind je het eerste grote Nederlandse én Europese retrospectief van de Amerikaanse kunstenaar.

Eindelijk krijgt de veel te jong (aan kanker) overleden Amerikaanse kunstenaar Margaret Kilgallen (Washington, 1967- 2001) het podium en de erkenning die ze verdient. De indrukwekkende, reizende tentoonstelling Margaret Kilgallen: that’s where the beauty is, benadrukt de verbluffende, visuele complexiteit van haar werk geïnspireerd op haar relatie met de surfers en graffitikunstenaars uit de jaren negentig, haar grote liefde voor handwerk en haar wortels in de geschiedenis van de prentkunst, de Amerikaanse ‘folk’ en ‘folklore’ en feministische representatiestrategieën.

Kilgallens oeuvre is van grote invloed geweest op de kunstwereld van de Amerikaanse West Coast

De tentoonstelling die – evenals haar esthetiek – zowel nostalgische als folkloristische elementen kent, maakt duidelijk waarom Kilgallens oeuvre – gedreven door een groot sociaal engagement ten aanzien van minderheden als de lhbtq-gemeenschap, de Native American gemeenschap en de surfsubcultuur – van grote invloed is geweest op de kunstwereld van de Amerikaanse West Coast bestaande uit kunstenaars als Barry McGee, Clare Rojas en Chris Johanson.

Kilgallen was gefascineerd door handgeschilderde uithangborden, de typografie van het oude Wilde Westen en de kleurige muurschilderingen van muralisten uit Latijns-Amerika die ze vertaalde naar haar eigen houtsnedes en traditionele print- en schildertechnieken. Ze wilde dat haar werk toegankelijk was voor het grote publiek en daarom maakte ze zowel werk voor de galeriewereld als voor de publieke ruimte. Ook zien we in de documentaire Place van Art21, hoe ze meedeed aan de toenmalige traditie om treinen en goederenwagons te voorzien van haar naam of tag (Matoklie Slaughter) in krijt, om, zo jong als ze was, haar stempel op de wereld te drukken.

Margaret Kilgallen: that’s where the beauty is, t/m 7 november, Bonnefantenmuseum, Maastricht

veel gelezen
Geen tijd om 943 kranten wereldwijd bij te houden?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verstuurd.
inschrijven