Uit de heksenketel van Joan ‘Kali’ Archibald

360 Magazine | Amsterdam | 18 november 2021

Joan ‘Kali’ Archibald gaf haar bestaan als huismoeder op om fotograaf te worden. Met experimentele technieken bewerkte ze haar zwart-witportretten tot bovennatuurlijke kunstwerken.

In 1962 was Joan Archibald haar leven als huisvrouw in een Amerikaanse buitenwijk beu. Ze vroeg een echtscheiding aan, bracht haar kinderen onder bij haar moeder en ging op zoek naar een ander bestaan. In 1964 verhuisde ze naar Palm Springs, veranderde haar naam in Kali, naar de hindoegodin van dood en tijd, en begon te fotograferen.

Kali bewerkte haar foto’s in een zwembad en werkte met natuurlijke elementen zoals zand, zaagsel, vuil en insecten

Hoe bijzonder haar werk is, werd pas in 2016 herontdekt door haar dochter Susan, drie jaar voordat haar moeder overleed. Kali gebruikte een techniek die zij ‘artography’ noemde. Met zwart-witfilm maakte ze portretten, meestal van haar dochter en haar jonge vrienden en van het omringende Californische landschap.

Daarna gebruikte ze experimentele druktechnieken, zoals meervoudige belichting, over elkaar geschoven negatieven en hoog-contrastontwikkeling. Ten slotte bewerkte ze de foto’s in haar zwembad, een buitenmaatse heksenketel, dat ze vulde met kleurstoffen en natuurlijke elementen zoals zand, zaagsel, vuil en insecten.

De vierdelige monografie Kali Ltd. verscheen bij uitgeverij Powerhouse.

veel gelezen
Geen tijd om 943 kranten wereldwijd bij te houden?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verstuurd.
inschrijven