De langverwachte film On ira van Enya Baroux had na zijn wereldpremière op het komediefestival van Alpe d’Huez al de nodige tongen losgemaakt. Franse critici zijn lovend over het ongekunstelde evenwicht tussen humor en drama.
Pauline Conradsson van Le Parisien was getuige van de langdurige staande ovatie na de wereldpremière op het komediefestival van Alpe d’Huez. Ze noemt het een ‘hartstochtelijk gemaakte film, die het publiek laat lachen en tegelijkertijd omverblaast’. Le Bleu du Miroir vindt de film ‘conventioneel in de dynamiek tussen de personages, met verplichte passages van conflicten en pogingen tot verzoening’. Volgens de criticus worstelt de maker met ‘het vermijden van clichés en aarzelt ze tussen momenten van zachtheid en spanning. Zo blijft het gevoel hangen dat het vooral draait om het behoud van de feelgood-dimensie. Maar dat wordt gecompenseerd door de oprechte toon, de kwaliteit van de acteerprestaties en de dialogen.’
‘Telkens is er het talent om de subplots in het verhaal op de juiste manier af te sluiten’
Ook Olivier Delcroix vindt de dialogen in ‘deze speelfilm vol delicatessen’ volledig kloppen, schrijft hij in Le Figaro. Verder is hij vooral onder de indruk van de wijze waarop Baroux haar hoofdpersonen heeft uitgediept: ‘Hun alchemie functioneert prima. Ieder personage is even briljant vanuit het eigen misverstand. Het gebrek aan communicatie vormt de sleutel voor dit onevenwichtige viertal.’ Thierry Chèze van Première noemt het ‘gedurfd’ om het thema euthanasie vanuit de invalshoek van een komedie aan te kaarten. ‘De balans tussen lachen en huilen doet nergens kunstmatig of geforceerd aan. Telkens is er het talent om de subplots in het verhaal op de juiste manier af te sluiten.’
On ira van Enya Baroux draait vanaf 3 juli in de Nederlandse bioscopen.