Minder spoor en meer snelwegen in Europa ondanks klimaatdoelen

© Yannes Kiefer / Unsplash

The Guardian

| Londen | Sterre Kilsdonk | 25 september 2023

Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

» Akkoord bereikt in Hollywood: staking scriptschrijvers waarschijnlijk voorbij

» Middelbare scholiere in Saoedi-Arabië krijgt 18 jaar vanwege tweets

Investeringen in het spoor blijven uit

Europese regeringen hebben hun spoorwegennetwerk de afgelopen jaren systematisch ingekrompen, terwijl er juist is geïnvesteerd in de uitbreiding van het wegennetwerk, zo meldt The Guardian. Uit onderzoek van de Duitse denktanks Wuppertal Institute en T3 blijkt dat het aantal kilometer snelweg in Europa tussen 1995 en 2020 met 60 procent is toegenomen, terwijl de lengte van het spoor met 6,5 procent is afgenomen.

Aanbiedingen 360 artikel
360 aanbieding: 3 maanden digitaal voor maar 15 euro.

Giulio Mattioli, een transportonderzoeker aan de Technische Universiteit van Dortmund, zei hierover tegen de Britse krant: ‘De meeste Europese landen hebben het autogebruik aangemoedigd door grote hoeveelheden overheidsgeld te investeren in het uitbreiden van de snelweginfrastructuur.’ In het publieke en politieke debat, voegde Mattioli eraan toe, waren kleine investeringen in fietspaden en spoorwegen onderwerp van hevige discussie, terwijl investeringen in wegen als vanzelfsprekend werden beschouwd. ‘Dit moet absoluut veranderen als we de klimaatdoelstellingen in de transportsector willen halen.’

Een handvol Europese landen heeft goedkopere kaartjes voor het openbaar vervoer geïntroduceerd om mensen aan te moedigen de overstap te maken. ‘Betrouwbaarheid van de dienstverlening en infrastructuurnetwerken zijn veel belangrijker. Ik denk dat we het minder over tarieven moeten hebben en veel meer over infrastructuur,’ aldus Mattioli.

Lees ook:

Recent verschenen