Als gevolg van NFT-technologie, digitale archieven die het eigendom van een kunstwerk garanderen, heeft de verkoop van dergelijke versleutelde bestanden tot speculatie en astronomische onlineverkoop geleid. ‘Fantastisch,’ zei Brian Eno, ‘nu kunnen dus ook kunstenaars veranderen in kleine kapitalistische idioten.’
Hebt u weleens gehoord van ene Mike Winkelmann, alias Beeple? Tot een jaar geleden was hij een relatief onbekende grafisch ontwerper en animatiekunstenaar uit de Verenigde Staten. In maart 2021 veranderde hij ineens in de op twee na populairste levende kunstenaar ter wereld – na de Britten David Hockney en Damien Hirst – toen het veilinghuis Christie’s zijn werk Everydays: The First 5000 Days verkocht voor 69,5 miljoen dollar (62,3 miljoen euro). Het gaat niet om een doek of beeldhouwwerk. Je kunt het niet aanraken. Het is een mozaïek bestaande uit 5000 plaatjes en video’s die Beeple dag na dag in zijn social media plaatst en dat hij heeft gecodificeerd als een uniek digitaal bestand.