Onderzoek: als mensen naar vrolijke liedjes luisteren, presteert de markt beter

© Yiorgos Ntrahas / Unsplash

360 Magazine

| Amsterdam | 04 februari 2022

Lees ook het andere kort nieuws uit de buitenlandse pers van vandaag:

» Regering-Biden: Rusland van plan om met nepvideo inval Oekraïne te rechtvaardigen

» Italië wil espresso op werelderfgoedlijst

Verband tussen muziektrends en koerswinsten

Alex Edmans, hoogleraar Finance aan de London Business School, analyseerde muziek waar mensen in veertig landen naar luisterden via Spotify. Die vergeleek hij met de nationale aandelenmarkten in dezelfde periode. Is er verband tussen stemming die tot uiting komt in de beluisterde muziek, en financieel rendement? Ja, concludeert hij: als mensen naar vrolijke liedjes luisteren, presteert de markt beter.

We proberen een serieuze economische vraag te beantwoorden: wordt de markt gedreven door grondregels of door emoties?

‘Op basis van 500 miljard streams van 58.000 nummers ontdekten we dat positievere luisterkeuzes significant gecorreleerd zijn met koerswinsten’, zei Edmans in een interview metHarvard Business Review. ‘Vervolgens keken we naar de geldstromen van beleggingsfondsen en vonden we vergelijkbare effecten. Dit klinkt als een vreemde studie, dat geef ik toe, maar we proberen een serieuze economische vraag te beantwoorden: wordt de markt gedreven door grondregels of door emoties? De efficiëntemarkthypothese stelt dat aandelenrendementen alleen factoren als rentetarieven en werkloosheidscijfers weerspiegelen. In een rationeel model zouden factoren zoals het beleggerssentiment geen invloed moeten hebben op het aandelenrendement. Maar dat hebben ze dus wel.’

Lees ook:

Recent verschenen