• 360 Magazine
  • Azië
  • Sinds de pandemie bestaat in Australië een nieuwe manier van oplichterij: spoofing

Sinds de pandemie bestaat in Australië een nieuwe manier van oplichterij: spoofing

© Unsplash
360 Magazine | Amsterdam | 07 september 2021

Australiërs worden steeds vaker telefonisch lastiggevallen door oplichters die zich voordoen als vertegenwoordigers van overheidsinstanties. De oplichters deinzen er zelfs niet voor terug om zich voor te doen als politieagenten.

‘Angela schrok toen ze een telefoontje kreeg met de mededeling dat er zonder haar medeweten tien bankrekeningen op haar naam waren aangemaakt. Maar “Henry”, een Australische federale politiefunctionaris, zei dat hij zou kunnen helpen de situatie recht te zetten.

Angela wist niet dat hij een oplichter was.’

Zo begint misdaadverslaggever Laura Chung van The Sydney Morning Herald haar artikel over oplichtingspraktijken in Australië.

Ze vervolgt: ‘Henry droeg Angela op om naar de dichtstbijzijnde bank te gaan en geld van haar rekening op te nemen. Hij zou dan helpen het op een ander account te zetten waar het veilig zou zijn. Ze nam ongeveer 8500 Australische dollar op (meer dan 5300 euro), waardoor er nog maar een paar honderd dollar op haar rekening stond.

“Ik was verstijfd van schrik. Ik was zo bang”, aldus de 24-jarige, die al tweeënhalf jaar in Australië is.

Toen Henry vroeg wat voor bankbiljetten ze had opgenomen, begon Angela achterdochtig te worden. Ze hing op en belde haar man. Toen hij Henry’s nummer draaide, werd hij verbonden met de echte Australian Federal Police (AFP) en vertelde een officier hem dat Angela slachtoffer van een poging tot oplichterij was.

“Ik wil niet dat iemand anders dit meemaakt”, zegt Angela nu. “Je kunt in korte tijd zomaar al je spaargeld kwijt zijn.”’

‘Spoofing’

Volgens wetshandhavers en opsporingsdiensten zijn dergelijke gevallen van oplichting in Australië sterk toegenomen tijdens de pandemie, schrijft Chung. De Angela uit het artikel is een van de vele Australiërs die zijn benaderd door oplichters die zich voordoen als federale agenten van de AFP of als medewerkers van de Australische belastingdienst. In veel gevallen doen de oplichters het voorkomen alsof het nummer waarmee ze bellen van een officiële overheidsinstantie is. Het is een oplichtingspraktijk die ook wel spoofing wordt genoemd.

Jayne Crossling, hoofdinspecteur van de Australische federale politie, zegt dat oplichters meestal beweren dat er verdachte activiteiten zijn geconstateerd in verband met de bankrekeningen van hun slachtoffers, waarna ze om persoonlijke gegevens vragen, zoals het registratienummer van Medicare, de door de overheid gefinancierde universele ziektekostenverzekering, het thuisadres of bankgegevens.

Daarnaast sturen oplichters via e-mail en sociale media valse arrestatiebevelen aan slachtoffers, die kunnen  worden ‘geannuleerd’ door geld op een vermelde bankrekening te storten of door online vouchers te kopen.

Het lijkt allemaal te doorzichtig voor woorden, maar in de loop der tijd hebben veel Australiërs duizenden dollars betaald in de veronderstelling dat de telefoontjes die ze kregen echt waren.

We maken ons grote zorgen over de omvang van deze oplichting’

De AFP kreeg de afgelopen maanden op zijn beurt honderden telefoontjes van mensen die benaderd zijn door oplichters. De autoriteiten vrezen echter dat het werkelijke aantal veel hoger ligt omdat veel slachtoffers uit schaamte aarzelen om naar buiten te treden met hun verhaal.

‘Deze zwendel is niet nieuw, maar we hebben nog niet eerder gezien dat onze organisatie zo vaak werd gebruikt. Het is een behoorlijk gewaagde zet om de AFP op deze manier te gebruiken’, aldus hoofdinspecteur Crossling. ‘We maken ons grote zorgen over de omvang van deze oplichting.’

De politie denkt dat de telefoontjes afkomstig zijn uit het buitenland, maar het onderzoek loopt nog. ‘Vanuit het oogpunt van wetshandhaving is het niet eenvoudig om achter het geld aan te jagen. Soms kunnen we geluk hebben met de timing als het geld Australië nog niet verlaten heeft’, aldus Crossling.

Ook de Australian Competition and Consumer Commission (ACCC), een overheidsorganisatie voor consumenten en eerlijke handelspraktijken, heeft tijdens de pandemie een toename gezien van het aantal meldingen van oplichting door zogenaamde diensten van de overheid.

Belastingdienst

Scamwatch, onderdeel van ACCC, ontving tussen 1 januari en 15 augustus van dit jaar meer dan 28.900 meldingen over oplichters die zich aan de telefoon voordeden als representanten van overheidsinstanties. Naar schatting 3,88 miljoen Australische dollar, ruim 2,4 miljoen euro, wisselde daardoor onrechtmatig van eigenaar. In 73 gevallen ging het om oplichters die zich voordeden als AFP-functionarissen en die daarvoor het telefoonnummer van AFP of van een lokaal politiebureau gebruikten.

Volgens Tim Loh van Australian Taxation Office (ATO), de Australische belastingdienst, is het zeker niet ongebruikelijk voor oplichters om zich voor te doen als ATO-medewerkers, maar is er sinds de pandemie sprake van een opmerkelijk grote golf van oplichting.

David Lacey, oprichter van IDCARE, een ngo die mensen in Australië en Nieuw-Zeeland bijstaat in geval van identiteitsfraude en cybermisdaad, vermoedt dat sommige bendes bestaan uit groepen van honderden handlangers die zich voornamelijk richtten op Australië, Groot-Brittannië, Canada en de VS.

‘De aard van veel Australiërs is rustig, goedgelovig en ontspannen. Daar houden oplichters van’

‘De aard van veel Australiërs is rustig, goedgelovig en ontspannen. Daar houden oplichters van’, zegt hij. ‘Wij schatten dat 99 procent van deze misdaden onopgelost zal blijven, dus dat betekent dat mensen in 99 procent van de gevallen hun geld niet terugkrijgen.

We leven nu in een wereld waarin je ervan moet uitgaan dat elke communicatie potentieel oplichterij is. Tenzij volkomen duidelijk is dat dit niet het geval is, dien je zelf alert te zijn en zo mogelijk onderzoek of navraag te doen. Oplichters jagen op angst of op positieve prikkels. Ze spelen in op de emoties van mensen en mikken erop dat mensen reageren zonder na te denken.’

Volgens de ACCC zijn de meest geïmiteerde overheidsinstanties de ATO en het ministerie van Binnenlandse Zaken, maar oplichters hebben zich ook voorgedaan als vertegenwoordigers van de Australische Grenspolitie, het ministerie van Buitenlandse Zaken en Handel en zelfs van diensten als de Nationale Misdaad Autoriteit die zich richt op de bestrijding van georganiseerde misdaad.

‘Wees voorzichtig bij het beantwoorden van oproepen van onbekende nummers. Het is oké om een oproep naar je voicemail te laten gaan als je denkt dat het om een oplichter gaat’, laat een woordvoerder van ACCC weten. ‘Wees achterdochtig als je uit het niets wordt gebeld met de vraag om persoonlijke of financiële informatie of om toegang tot je computer of een ander apparaat. Denk goed na en overweeg of het om een oplichter zou kunnen gaan.’

Recent verschenen
Een remedie tegen navelstaren?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Onze nieuwsbrief wordt wekelijks verzonden.
inschrijven

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

En ontvang wekelijks het beste uit de internationale pers in uw mailbox.