De moed van Marie Colvin

360 | Amsterdam  | 30 maart 2019 - 16:0030 mrt - 16:00

Gerecenseerd | Het cliché van de oorlogscorrespondent, voor wie 
alleen echte feiten en echt nieuws telde.

Dit jaar organiseert het Zwitserse tijdschrift Reportagen voor het eerst True Story Award, een festival voor het betere journalistieke verhaal. De behoefte aan dappere verslaggevers, aldus de website, is groter dan ooit. Marie Colvin was het toonbeeld van zo’n dappere journalist. Ze stierf in 2012, op haar 56e, door een explosie in Homs, waar ze weigerde te vertrekken voordat ze materiaal had om aan te tonen dat de regering op onschuldige burgers schoot. Eerder verloor ze een oog in Sri Lanka, waarna ze met kenmerkend piratenooglapje door het leven ging.

Documentairemaker Matthew Heineman maakte de biopic A Private War over haar, die door Johanna Schneller van The Globe and Mail *‘een krachtige erkenning van het belang van journalistiek’ wordt genoemd. Ook Monica Reid van Far Out Magazine *vindt de film ‘een inspirerende ode’ aan het vakgebied. Dat sommigen de verfilming wat eendimensionaal vinden, begrijpt Reid wel. Er is een gebrek aan duiding: Colvins impact wordt enkel getoond, niet toegelicht. Peter Bradshaw van *The Guardian *vindt dat dit gebrek aan aandacht voor de 
psychologische kant wordt goedgemaakt door ‘de keiharde, directe projournalistieke aanpak. Marie Colvin geloofde in echte feiten en echt nieuws.’

The New Republic *stelt zich kritischer op. ‘Er zijn zo veel vragen waar de film geen antwoord op geeft. Zo sleepte Colvin bijvoorbeeld vertalers mee in gevaarlijke situaties, omdat ze geen vloeiend Arabisch sprak.’ De film reduceert een gecompliceerde vrouw volgens de recensent tot ‘trauma, drank en getyp’ en geeft toe aan Hollywoods neiging verslaggevers te romantiseren. Volgens Donald Clark van *The Irish Times valt dat Heineman niet aan te rekenen. Colvin wás nou eenmaal dat cliché, dat ‘nog meer verslaafd was aan gevaar dan aan drank en sigaretten en het leven van haar redacteurs tot een hel maakte, maar er door haar talent mee wegkwam’.

Nu in de bioscoop
» Lees meer Gerecenseerd

Plaats een reactie