Ongetemd en onaantastbaar

360 / Amsterdam  |  2 juni 2019 - 14:00 2 jun - 14:00

Gerecenseerd | De huiselijke naakten van Deana Lawson

‘In het gewone leven heb je misschien drie banen om je hoofd boven water te houden. Maar op een foto van Deana Lawson ben je mooi, hooghartig, ongetemd en onaantastbaar,’ schrijft Zadie Smith in een essay in The New Yorker bij de monografie die onlangs van Lawsons werk werd uitgebracht.

De New Yorkse, die naar eigen zeggen (tegen Vice) was voorbestemd om fotograaf te worden, zoekt als onderwerp veelal zwarte mensen, liefst naakt, die ze vastlegt in een huiselijke setting die meestal door haar in scène is gezet. Ze ontmoet haar modellen doorgaans op openbare plekken, spreekt ze aan en krijgt ze zover ‘hun schild af te werpen’, zoals Dan Leers, fotocurator van het Carnegie Museum of Art in Pittsburgh het in Community Voices noemt. ‘In haar foto’s zie je ook duidelijk terug dat ze zich bewust is van een gemeenschappelijke afkomst.’ Om die afkomst verder te onderzoeken reisde ze veel naar Afrika en het Caribisch gebied, schrijft The Paris Review, maar wat ze daar zocht bleek gebaseerd op ‘een soort naïef nostalgisch idee’. Wel deed ze tijdens haar reizen veel inspiratie op voor kleurgebruik en details die in haar beelden terugkomen.

Sommige van haar beelden worden gezien als symbool voor slavernij, zoals de foto van twee mannen met blote basten in een geleend appartement in de Lower East Side, waarvan een een bijzonder vreemd toestel in zijn mond heeft; ‘een geval dat voor gebitsoperaties wordt gebruikt en door Lawson goud werd gespoten’, beschrijft The New York Times. In een hoek van de foto is het kunstgebit van George Washington te zien, waar ook tanden van zijn slaven in zouden hebben gezeten. Daarnaast valt haar werk binnen de traditie ‘die erkent dat een lichaam ook aantrekkingskracht heeft buiten de conventionele schoonheidsidealen’; voluptueuze vrouwen, niet-strakke lichamen. ‘Als tiener was ik altijd al jaloers op vriendinnen met een dikke kont,’ zegt ze zelf.

8 juni tot 1 september in Huis Marseille, Amsterdam.

» Lees meer Gerecenseerd

Plaats een reactie