Roaring twenties en dirty thirties op doek

360 / Amsterdam  | 12 October 2019 - 14:0012 Oct - 14:00

Gerecenseerd | Schilderijen van 75 onterecht onbekende Britse kunstenaars

In het Museum voor Modern Realisme in het Gelderse Gorssel is een tentoonstelling te zien van Britse figuratieve schilderkunst uit de jaren twintig en dertig. Het gaat om 75 werken van minder bekende kunstenaars. In het geval van Meredith Frampton is dat geheel ten onrechte, vindt Alastair Sooke op de cultuurpagina’s van de BBC-site. ‘Frampton is een miskend genie dat de microscopische vaardigheden en technieken van grootmeesters als Van Eyck en Vermeer combineert. Hij moet snel een aparte expositie krijgen, zodat nieuwe generaties met hem kunnen kennismaken.’

Martin Gayford tipt in de Britse Telegraph de (naakt)portretten van Gerald Leslie Brockhurst, vanwege de ‘wat onheilspellende sfeer en de donkere, dramatische lichtval die sterk doet denken aan de fotografie van voor de Tweede Wereldoorlog’. Die andere grote oorlog uit de twintigste eeuw is vastgelegd op de doeken van Christopher Nevinson. Criticus William Zimmer noemt hem in The New York Times een bijzondere schilder, omdat hij zich aansloot bij de Italiaanse futuristen en vooral werd aangetrokken door technologie en oorlogsvoering: ‘Toch is Nevinson op zijn best zodra hij vanuit die fascinatie zijn soldaten vereeuwigt als mensen van vlees en bloed.’

For Real, Britse realisten uit de jaren ’20 en ’30. Tot 5 januari 2020 in Museum MORE, Gorssel.

» Lees meer Gerecenseerd

Plaats een reactie

© Courtesy of Liss Llewellyn / Museum MORE