Tamponterreur: de strijd om het Tampax-imperium

VS | Longread | The Guardian  | 25 May 2020 - 13:0025 May - 13:00

In de wereld van de tampon staat al vele decennia één bedrijf onbetwist aan de top. Maar de laatste jaren wordt de markt overspoeld door nieuwe merken, die niet alleen feministisch zijn, maar ook ecologisch verantwoord.

Ik spreek Suk op een kille namiddag niet lang geleden, gebeamd vanuit Ohio op een reusachtig scherm in het Europese hoofdkwartier van P&G in Genève. De multinational huist in een reusachtig wit, hoekig gebouw met ramen van blauw glas, een architectuur die het beste kan worden omschreven als ziekenhuischic. Misschien heeft het er iets mee te maken dat het conglomeraat ook zoveel merken schoonmaakmiddel produceert dat werkelijk elk oppervlak een antibacteriële glans heeft en dat alle personeelsleden net een complete reinigingscyclus lijken te hebben doorlopen en glimmen van bedrijfsmatige hygiëne.

De tamponkoningin – een van haar vele bijnamen – is Melissa Suk, een uitbundige vrouw. Suk zit al vier jaar op de troon als associate brand director van Tampax en houdt hof in het hoofdkantoor van de multinational Proctor & Gamble, een gigant in de verbruiksgoederenindustrie, gevestigd in Cincinnati, Ohio. Vanuit Cincinnati overziet Suk een imperium dat zich uitstrekt over zeventig landen en dat zijn weg vindt naar badkamerkastjes in steden, dorpen en gehuchten over de hele wereld. Op het gebied van tampons is Tampax de onbetwiste leider, met wereldwijd een marktaandeel van 29 procent. (P&G’s grootste concurrent binnen de sector, Johnson & Johnson, heeft nog altijd een marktaandeel van minder dan 20 procent.) Vorig jaar zijn er wereldwijd meer dan vierenhalf miljard doosjes Tampax over de toonbank gegaan. En toch zijn er, opmerkelijk genoeg, uithoeken op de wereld waar Tampax nog niet is doorgedrongen. Als je potentiële afzetgebied bestaat uit alle bloedende vagina’s ter wereld, is er altijd de mogelijkheid van verdere groei.

» Lees verder in de Reader
» Lees 360 nu voordelig. 3 maanden papier en digitaal voor €30. Of 3 maanden digitaal voor €15.

Plaats een reactie