Zijn de verkeersregels te streng?

Groot-Brittannië | Controverse | The Daily Telegraph/ The Guardian  | 21 August 2020 - 13:0021 Aug - 13:00

In zijn nieuwste boek trekt de Amerikaanse essayist Matthew Crawford ten strijde tegen ‘betuttelende’ verkeersregels. Leiden meer regels en meer elektronica niet juist tot minder veiligheid op de weg?

Ja

Why we Drive van Matthew Crawford is een biografisch en filosofisch onderzoek naar een fascinerende paradox. Autorijden is aan de ene kant aantrekkelijk door de vrijheid die het biedt, maar aan de andere kant levensgevaarlijk en dus gebonden aan allerlei regels. En hoe meer mensen de weg op gaan, des te meer regels, belastingen en veiligheidsmaatregelen er nodig zijn. Uiteindelijk zitten we daarom zelden zozeer in een keurslijf als wanneer we autorijden. Ironisch genoeg heeft dat als consequentie dat mensen er steeds minder goed in worden.

Crawford wijst erop dat het aantal ongelukken op Amerikaanse snelwegen tussen 2013 en 2015 sterk toe is genomen. Hoe komt dat? Het zou weleens de smartphone kunnen zijn. Autorijden is zo saai geworden en onze telefoons zo spannend dat de blik nog weleens wil afdwalen, wat alleen nog maar meer technisch gepamper nodig maakt.

Activeer uw gastaccount en lees direct verder

Of maak gebruik van onze tijdelijke aanbieding.

Plaats een reactie