Polarisatie, dat is Amerika

VS | Agenda  | 18 September 2020 - 16:0018 Sep - 16:00

Horen, zien, bezoeken.

TENTOONSTELLING | This Is America | Art USA Today
26 september 2020 t/m 3 januari 2021, Kunsthal KAdE, Amersfoort, kunsthalkade.nl

Vooruitlopend op de Amerikaanse verkiezingen op 3 november ging Kunsthal KAdE op zoek naar de manier waarop Amerikaanse kunstenaars zich verhouden tot de strijd tussen Trump en Biden en de politieke en sociale polarisatie in hun land. In This Is America | Art USA Today behandelen zo’n dertig kunstenaars actuele thema’s als identiteit, stedelijke leefcultuur, klimaatproblematiek en ‘Trump’. Speciale aandacht is er voor het For Freedoms-project dat in 2016 werd opgezet en bijeenkomsten en samenwerkingen organiseert om vrijheid van meningsuiting en van geloof te propageren, angst en armoede te bestrijden en burgerbetrokkenheid te stimuleren. Voor de tussentijdse verkiezingen van 2018 lanceerde het platform de 50 State Initiative. Kunstenaars ontwierpen zo’n 200 billboards, die verspreid over de 50 staten in de VS werden geplaatst.

Naast een aantal 1:1 billboards, is een ruime selectie op kleiner formaat te zien in KAdE. In Amerika nemen kunstenaars van oudsher duidelijk positie in binnen het maatschappelijke debat, daarom zijn er veel kunstwerken te zien die iets zeggen over de discussies die in de VS worden gevoerd. Zo toont Hank Willis Thomas een gecrashte versie van de ‘General Lee’, de oranje Dodge Charger uit de serie Dukes of Hazzard, die in de jaren zeventig op tv was, met prominent op het dak de beruchte ‘confederatievlag’. Dread Scott deed een ‘re-enactment’ van een slavenopstand in 1811, nabij New Orleans, en Andres Serrano maakte met All Things Trump een portret van Donald Trump, aan de hand van allerhande parafernalia waarop Trumps naam, gezicht of handtekening staat.

» Lees meer Agenda in de reader.
» Abonneer u op onze nieuwsbrief en ontvang wekelijks tips van culturele events wereldwijd in uw inbox.

Plaats een reactie

Theaster Gates, ‘Where Black Power Lives’, 2018. – © Madeleine Thomas