Een wereldkaart van de meest waardevolle merken

How Much  | 30 January 2018 - 07:3030 Jan - 07:30

Hoe zie de wereld eruit als je de grootte van landen weergeeft op basis van hun grootste merk? De VS wordt dan het grootst met Google, gevolgd door Zuid-Korea met Samsung. En Nederland? Dat wordt plots een van de omvangrijkste landen op aarde.

Merkwaarde is een internationaal erkende term die de immateriële, marketing-gerelateerde waarde van een merk aangeeft. Deze waarde zit verstopt in onder meer de naam, het logo en het ontwerp waarmee de goederen en/of diensten van het bedrijf kunnen worden geïdentificeerd.

Merkwaarde kan sterk fluctueren door bijvoorbeeld schandalen. Zo was Volkswagen ooit een ijzersterk, betrouwbaar, innovatief en daardoor zeer waardevol merk, maar door het dieselschandaal (de ontdekking dat dieselmotoren van Volkswagen alleen aan gestelde milieu-eisen voldeden in testsituaties, recentelijk aangevuld met omstreden dieselproeven op apen) is daar flink de klad ingekomen.

Afgelopen jaar steeg de merkwaarde van Google tot 109,5 miljard dollar en daarmee streeft het bedrijf Apple voorbij, dat een merkwaarde heeft van 107,1 miljard dollar. Ook Samsung is enorm (66,2 miljard dollar), evenals de Chinese bank ICBC (47,8 miljard), het Japanse Toyota (46,3 miljard dollar) en BMW in Duitsland (37,1 miljard dollar).

En dan volgt Nederland met Shell (36,6 miljard dollar), dat in merkwaarde groter is dan bedrijven als IKEA, Nestlé, Vodafone of Orange. Natuurlijk zijn er meerdere bedrijven op aarde die veel groter zijn dan Shell, zoals Amazon, maar als je van elk land alleen het bedrijf met de grootste merkwaarden neemt, dan krijg je deze wereldkaart:

null

null


Foto: M.K. Feeney Times Square in New York

Plaats een reactie