Nieuwe Zijderoute: Maleisië haakt af

US News  | 23 augustus 2018 - 07:3023 aug - 07:30

Maleisië annuleert infrastructurele projecten ter waarde van miljarden dollars, die zouden worden gefinancierd door China. De projecten zijn overbodig en zullen Maleisië opzadelen met onoverkomelijke schulden, aldus de Maleisische premier Mahathir Mohamad.

De projecten, bestaande uit een 20 miljard dollar kostende East Coast Rail Link en twee energiepijplijnen ter waarde van 2,3 miljard dollar, waren al opgeschort in afwachting van nieuwe onderhandelingen. De plannen kunnen in de toekomst opnieuw worden besproken, mochten ze nodig zijn, maar de huidige focus van Maleisië is gericht op het verminderen van de staatsschuld, aldus Mahathir. ‘Voor nu gaat het om veel te grote uitgaven die we niet kunnen terugbetalen.’

Hij beschuldigde zijn voorganger, Najib Razak, van ‘stompzinnigheid’, bij het aangaan van de afspraken met China. Eerder dit jaar won Mahathir de verkiezingen van Najib die inmiddels terechtstaat voor de grootste corruptiezaak in de geschiedenis van Maleisië, waarbij miljarden zijn verdwenen.

Nieuwe Zijderoute
Dankzij de afspraken die Najib met China maakte moet Maleisië nu ‘substantiële’ boetes betalen om zich uit de projecten terug te trekken. ‘En we moeten ontdekken waar het geld dat tot dusver voor de projecten is betaald naar toe is gegaan’, aldus Mahathir.

De infrastructurele projecten vormen onderdeel van het Belt and Road-initiatief dat de Chinese president Xi Jingping in 2013 aankondigde om havens, spoorwegen en andere handelsgerelateerde infrastructuur in Azië aan te leggen, vaak gebouwd door Chinese aannemers en gefinancierd met leningen van Chinese staatsbanken.

Deze ‘Nieuwe Zijderoute’, bestaande uit 7000 infrastructurele projecten in 65 landen, die naar verwachting tussen de 4 en de 8 biljoen dollar zullen gaan kosten, moet uiteindelijk zorgen voor betere verbindingen tussen Azië en Europa via land- en zeeroutes. China wil met het handelsnetwerk zijn mondiale rol onderstrepen.

Kolonialisme
Mahathir vertelde Maleisische verslaggevers dat zowel Chinese president Xi Jinping als premier Li Keqiang de redenen achter de annuleringen begrepen en ‘ze accepteerden’. ‘We moeten altijd onthouden dat het ontwikkelingsniveau van landen niet hetzelfde is,’ zei hij. ‘We willen geen situatie waarin er een nieuwe versie van het kolonialisme plaatsvindt, omdat arme landen niet in staat zijn te concurreren met rijke landen.’

In Thailand, Sri Lanka en andere landen wordt inmiddels ook over Belt and Road-projecten geklaagd omdat ze te duur zijn, te weinig werk voor lokale bedrijven opleveren en corruptie en omkoping in de hand zullen werken.

Foto: Li Yong, de Chinese Directeur-generaal van de United Nations Industrial Development Organization spreekt in 2014 tijdens de openingsceremonie van de vierde China-Eurasia Expo over de Nieuwe Zijderoute |Unido

Plaats een reactie