Hoe moet het Britse geschiedenis onderwijs eruit zien?

15 February 2013 - 12:0015 Feb - 12:00

Britse scholieren moeten weer jaartallen en feiten gaan stampen, vindt de minister van Onderwijs. Historici uit Oxford en Cambridge zijn het daar niet mee eens.

In Groot-Brittannië is er een stevige disuccie ontstaan over het geschiedenisonderwijs op de middelbare school. Minister van Onderwijs Michael Gove wil dat middelbare scholieren weer alle belangrijke jaartallen, feiten en gebeurtenissen die bepalend waren voor de Britse geschiedenis uit hun hoofd leren.

Er is veel kritiek op Goves voorstel voor het nationale curriculum. Docenten en schoolleiders vinden dat de overheid hen meer vrijheid moet laten bij het bepalen van het onderwijsprogramma. En hoogleraren geschiedenis uit Oxford en Cambridge vinden Goves historische canon verouderd, te beperkt en “te patriottistisch”.

De Britse historicus Niall Ferguson, hoogleraar aan Harvard en de London School of Economics, vindt Goves aanpak wel goed. In The Guardian legt Ferguson, die getrouwd is met Ayaan Hirsi Ali, uit waarom hij dat vindt. De critici hebben volgens Ferguson weinig kennis van het huidige geschiedenisonderwijs in het Britse middelbaar onderwijs. Ferguson schrijft dat hij drie kinderen heeft die in Groot-Brittannië de middelbare school hebben doorlopen. Zijn kinderen hebben niets geleerd over de verovering door de Noormannen, de Engelse burgeroorlog en de Glorious Revolution. Het nieuwe nationale curriculum kan alleen maar verbetering opleveren.

(De Tower Bridge in Londen. Foto van Konstantinos Kazantzoglou)

Plaats een reactie