Onderwijskloof tussen Azië en Europa wordt groter

Presseurop  | 14 december 2012 - 09:5214 dec - 09:52

Aziatische scholieren verslaan de meeste Europese en Amerikaanse leerlingen.

Dat Aziatische scholen beter presteren dan Europese scholen was al bekend. Maar nu lijkt de kloof nog groter te worden, zo blijkt uit de TIMSS- en PIRLS-onderzoeken van 2011, die op 11 december door de Internationale Vereniging voor de Evaluatie van het onderwijsrendement (IEA) zijn gepubliceerd. Met TIMSS worden 600 duizend 8-jarige leerlingen in 63 landen getoetst op hun rekenkennis, terwijl PIRLS de taalvaardigheid van 300 duizend kinderen van 9 en 10 jaar in 49 landen beoordeelt. Op de TIMSS-ranglijst eindigen de scholieren uit Singapore, Zuid-Korea en Hong Kong bovenaan, en in het PIRLS-klassement nemen Hong Kong, Rusland en Finland de eerste drie plaatsen in.

In veel landen uiten de media hun teleurstelling over de behaalde resultaten.

Met een eindscore onder het EU-gemiddelde stellen de prestaties van de Spaanse leerlingen dusdanig teleur dat dagblad La Vanguardia boven zijn hoofdartikel op de voorpagina kopt: “Spaanse onderwijs blijft steken in middelmatigheid”. De Catalaanse krant schrijft: “Het meest zorgwekkend […] is wel dat de vaardigheden van onze scholieren stagneren of zelfs achteruitgaan.”

In Nederland schrijft NRC Handelsblad:

“De achteruitgang in reken- en taalvaardigheid van Nederlandse scholieren is de afgelopen vier jaar tot staan gebracht. Maar Nederland zakt op de ranglijsten omdat leerlingen in het buitenland beter zijn gaan presteren. […] Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederland er van alle landen het best in slaagt kinderen die niet goed kunnen leren toch een voldoende niveau te laten bereiken. De keerzijde hiervan is dat Nederland nauwelijks excellent presterende leerlingen heeft.”

NRC veroordeelt in zijn hoofdredactioneel commentaar de Nederlandse “dominerende neiging tot elitarisme” die er volgens de krant voor zorgt dat “slechte leerlingen in groep zes van de basisschool relatief goed presteren [terwijl] de beste leerlingen het verhoudingsgewijs juist slecht doen”.

Dit verwijt kan ook aan het Duitse onderwijs worden gemaakt. Zo schrijft Die Tageszeitung dat het Duitse onderwijssysteem “niet uitblinkt in rechtvaardigheid”. Volgens het linkse dagblad “hebben kinderen uit gezinnen die tot de lagere sociale klassen behoren, minder kans om naar het gymnasium te gaan dan kinderen met ouders die gestudeerd hebben. […] Kinderen die afkomstig zijn uit een milieu dat ‘ver van onderwijs afstaat´, moeten de laatste jaren steeds grotere obstakels overwinnen om naar een hogere vorm van voortgezet onderwijs te kunnen. Zij moeten veel beter presteren dan hun klasgenootjes uit de hogere, ontwikkelde kringen om hun leraren ervan te overtuigen dat zij naar het gymnasium kunnen.”

The Atlantic schrijft dat de Amerikaanse economie 5 tot 7 keer zo groot zou kunnen zijn als het onderwijs beter zou zijn. 70 procent van de ingenieurs die aan Amerikaanse universiteiten afstudeert, is van buitenlandse afkomst. Vaak vertrekken zij na hun afstuderen weer naar hun eigen land. Voor de meeste Amerikaanse eindexamenkandidaten is een technische studie te hoog gegrepen.

Bron: Presseurop.




(School in Singapore. Foto van Cassandra Turner)

Plaats een reactie