Zeven mythes over het beste onderwijs

BBC News  | 11 February 2015 - 11:1011 Feb - 11:10

Armoede en afkomst zijn niet bepalend voor het vermogen om te presteren op school. Dat meldt de BBC in een artikel over onderwijsmythes. Arme leerlingen zijn niet gedoemd om het slecht te doen op school, zoals vaak wordt aangenomen.

Arme leerlingen zijn niet gedoemd om het slecht te doen op school, zoals vaak wordt aangenomen. De armste 10 procent van de leerlingen in Shanghai zijn beter in wiskunde dan de 15 procent rijkste leerlingen in de Verenigde Staten en verschillende Europese landen. Armoede en afkomst zijn niet bepalend voor het vermogen om te presteren op school. Dat meldt Andreas Schleicher, director of education and skills bij de OECD, in een artikel over onderwijsmythes op de website van de BBC.

In het artikel worden zeven mythes over onderwijs ontkracht. Immigranten en kinderen van immigranten halen de gemiddelde schoolresultaten omlaag, zo wordt vaak gedacht. Ook dat is niet waar. Volgens de PISA-onderzoeken is er geen verband tussen het aantal immigranten dat onderwijs volgt en de gemiddelde onderwijsprestaties in een land.

Succes op school is niet afhankelijk van aangeboren talenten of geluk hebben, maar van hard werken. In landen waar hoge eisen aan leerlingen worden gesteld en leerlingen worden gestimuleerd om goed te presteren doen jongeren het daadwerkelijk beter op school.

(Leerlingen in Rome. Foto van Ed Yourdon)

Plaats een reactie