Cultuur in krant wordt luxeproduct

Axess/Presseurop  | 28 December 2012 - 06:5028 Dec - 06:50

Svenska Dagbladet heeft de boekenrubriek verkleind om ruimte te winnen voor de lifestyle-pagina’s. Deze keuze, waarmee het Zweedse dagblad denkt een breder publiek te kunnen trekken, is een teken van de verarming van de pers, vindt een literair recensent die om die reden het veld moest ruimen.

Op 6 november 2012, de verjaardag van de Slag bij Lützen [pyrrusoverwinning van de protestantse Zweden op de katholieke Habsburgers in 1632 tijdens de Dertigjarige Oorlog, red.], stuurden de nieuwe chef van de culturele pagina’s van Svenska Dagbladet, Martin Jönsson, en de nieuwe chef van de literaire rubriek, Lina Kalmteg, een brief aan mij en andere medewerkers van de cultuurrubriek, van wie er een aantal zeer bekend en door de wol geverfd zijn.

In deze brief stond dat de krant voortaan geen boekrecensies meer zou plaatsen, omdat wij aan de vooravond van een nieuw tijdperk staan en er zeer veel freelance cultuurjournalisten zijn. De afdeling Cultuur wilde graag “een afgeslankte groep vormen waarmee [ze ging] samenwerken om nieuws op literair gebied deels in een andere vorm te gieten”. Wegens bezuinigingen had de directie van de krant besloten om het budget voor recensies te verlagen en voortaan meer te focussen op de cultuurpagina’s lifestyle, media en andere lichtere content.

Intellectuele ambities naar beneden bijstellen

Dat cultuurmedewerkers van Svenska Dagbladet de laan uit zijn gestuurd, is geen zaak die op zichzelf staat. Het is een wijdverbreid gevolg van de internationale crisis in de perswereld. Om het hoofd te kunnen bieden aan de concurrentie van de online pers en andere virtuele media, voelen de directeuren van de kranten zich genoodzaakt, hoewel dit nauwelijks gerechtvaardigd is, om hun intellectuele ambities naar beneden bij te stellen om zo een breder lezerspubliek te trekken.

Resultaat: cultuurmedewerkers worden ontslagen of op een zijspoor gezet en vervangen door journalisten van wie wordt verwacht dat zij culturele actualiteiten in nieuwsartikeltjes gieten of zelfs op een “tabloidachtige” manier brengen, in de vorm van lifestylereportages en andere voorgekauwde artikelen die even snel worden geconsumeerd in de bus of metro. Het verschijnsel waarmee het Svenska Dagbladet vandaag de dag te kampen heeft, doet zich al langer gelden binnen Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten en andere bladen over de hele wereld.

Lees het volledige artikel uit Axess in een Nederlandse vertaling op de site van Presseurop.




Dit is het derde deel van een vijfdelige serie artikelen over de toestand en de toekomst van de journalistiek.



Deel 1: Silicon Valley zal kranten niet de nek omdraaien (Frankfurter Allgemeine Zeitung/Presseurop)



Deel 2: Innige band tussen Franse regering en pers (The New York Times/Presseurop)



(Foto van Djurens Rätt)

Plaats een reactie