Fotografie als schilderkunst

360 / Amsterdam  | 13 July 2019 - 14:0013 Jul - 14:00

Gerecenseerd | Elk detail maximaal tot zijn recht

Mensen zijn alleen met een vergrootglas te vinden op de foto’s van de Britse fotograaf John Riddy. Het is hem te doen om stadsgezichten: parken, pleinen, straten en steegjes. In Londen, in Manhattan of op Sicilië. Daarbij kiest Riddy meestal voor een sombere lichtval die precies genoeg is om elk detail maximaal tot zijn recht te laten komen. Zo ontstaan foto’s als stillevens, waarbij het geen verbazing wekt dat de fotograaf eigenlijk schilder of beeldend kunstenaar had willen worden.

Criticus Adrian Searle van The Guardian betrapt zich er soms op dat hij over straat loopt en om zich heen kijkt met Riddy’s blik: ‘Onbegonnen werk. De camera registreert veel meer dan het menselijk oog. (…) Als er enige gelijkenis bestaat met het beslissende moment van Henri Cartier-Bresson, hebben we het bij Riddy niet over een halve seconde maar over een half uur.’

In het Amerikaanse kunstmagazine Artforum typeert Mark Harris Riddy’s werk als ‘cinematografische melancholie die doet denken aan het werk van filmmaker Andrej Tarkovski’. Róisín Lacey-McCormac schrijft in het Britse cultuurblad Aesthetica dat Riddy’s keuze voor zwart-wit voor zijn foto’s in Palermo prima uitpakt: ‘Op het eerste gezicht verleent het zijn beelden een grote tijdloosheid. Maar wie de serie in samenhang bekijkt, ziet tegelijkertijd iconische wenken naar het onafwendbare verstrijken van de tijd.’

De overzichtstentoonstelling Photographs van John Riddy is t/m 1 september te zien in Museum De Pont, Tilburg.

» Lees meer Gerecenseerd

Plaats een reactie