Tussen herinnering en droom

360 / Amsterdam  | 15 January 2020 - 14:0015 Jan - 14:00

Gerecenseerd | Paloma Varga Weisz’ complexe, gekwelde en verwarrende creaties

Met haar houtsnijwerk, keramiek, gouaches en installaties roept de Duitse kunstenares Paloma Varga Weisz (1966) een sfeer op van vroomheid en dienstbaarheid. Alsof ze teruggrijpt naar iconen uit de Middeleeuwen. Bij nader inzien blijkt er iets vreemds aan de hand. Veel van haar kunstwerken lijken androgyne wezens met curieuze aanhangsels, soms poserend in een onmogelijke houding. Louisa Buck legt in The Telegraph uit dat Weisz’ figuratieve kunst het resultaat is van het associatief combineren van persoonlijke herinneringen, oude foto’s en gebeurtenissen uit de recente geschiedenis. Haar creatieve proces omvat een eindeloze aaneenschakeling van indrukken, stelt Buck: ‘Van krantenartikelen of een straatwandeling tot het bezoeken van hardcore pornosites. Zo vormen haar complexe, gekwelde en verwarrende
creaties een uitdrukking van het huidige tijdsgewricht.’

Volgens kunstcriticus Alessandro Rabottini van het Italiaanse Mousse Magazine is Weisz erop uit haar publiek de ‘onmetelijke ruimte’ van de innerlijke ervaring te laten verkennen: ‘Je wordt door je zenuwstelsel heen en weer geslingerd om erachter te komen dat heden, geheugen en verbeelding zich op elk moment tegelijkertijd openbaren.’

In het Amerikaanse magazine Artforum schrijft recensent Marco Tagliafierro dat Weisz fundamentele vragen over de betrouwbaarheid van het geheugen opwerpt: ‘Vóór herinneringen opgaan in vergetelheid zijn er onherkenbare vervormingen van waarheid en werkelijkheid. In die fase werkt ons geheugen pragmatisch, afwijkend of zelfs sluw.’

De overzichtstentoonstelling Bumped Body van Paloma Varga Weisz is tot 20 februari te zien in het Bonnefantenmuseum in Maastricht.

Lees meer Gerecenseerd

» Abonneer u op onze nieuwsbrief: wekelijks berichten uit de buitenlandse pers in uw inbox.

Plaats een reactie

© Bumped Body, Paloma Varga Weisz – Bonnefantenmuseum 2019, Manor Lux