Nieuwe choreografie van het dagelijks leven

Wereldwijd | Cultuur & Wetenschap | The New York Times  |  9 May 2020 - 20:00 9 May - 20:00

Door de opgelegde social distancing bewegen we ons anders door de stad, bijna als in een dans, schrijft Gia Kourlas, danscriticus van The New York Times. ‘We zitten allemaal in hetzelfde schuitje en bewegen kent in deze coronatijd normen en gevolgen, het heeft zijn eigen choreografische partituur en regieaanwijzingen.’

Op een dag, voor de coronapandemie, bewoog een stroom voetgangers in het spitsuur half manisch, half gedachteloos richting de roltrap van metrostation West Fourth Street. Mensen stonden op hun telefoon te kijken en blokkeerden zo de ingang. Stapten ze eindelijk de trap op, dan gingen ze aan de linkerkant staan. Het was een chaos. 

Rechts stilstaan, links passeren. Dat is de choreografie van het dagelijks leven. Voor ik het wist begon ik mensen te wijzen waar ze moesten stilstaan en waar ze moesten doorlopen. Terwijl de onderste helft van de roltrap zich ordende, merkte ik dat er hogerop iets soortgelijks gebeurde. Ik herkende de stem daarboven: die was van danser, balletdocent en choreograaf Ori Flomin. Toen we elkaar zagen, moesten we allebei lachen. ‘Natuurlijk,’ zei hij, ‘laat het maar aan ons over om mensen in een ruimte te arrangeren.’

» Lees verder in de Reader / Op Blendle

» Lees 360 nu voordelig. 3 maanden papier en digitaal voor €30. Of 3 maanden digitaal voor €15.

Plaats een reactie