Jonge Amerikanen willen een smartphone en geen auto

The Atlantic Cities  | 10 August 2012 - 09:2610 Aug - 09:26

Vrijheidsbegrip van Amerikaanse jeugd is veranderd.

Autofabrikanten in de Verenigde Staten maken zich grote zorgen. Jonge Amerikanen kopen minder auto’s. Ze halen ook minder rijbewijzen. Dat komt niet alleen door de crisis, maar ook door de veranderde manier van leven. Jongeren die genoeg geld hebben, kopen namelijk liever een smartphone dan een auto.

Een auto staat voor een verouderde manier van vrijheid en verbondenheid. Tegenwoordig gaan jongeren online verbindingen aan en blijven ze met hun vrienden in contact via hun telefoon, waarmee ze kunnen twitteren, mailen, sms’en en facebooken. Als ze in het echt afspreken, pakken Amerikaanse jongeren veel vaker dan oudere generaties de fiets. Voor een vrij gevoel hebben Amerikaanse jongeren dus geen auto meer nodig. Een auto staat ook voor onvrijheid: hoge aanschafprijs, lening, afbetalingen, dure brandstof, onderhoud en reparaties.

(Foto van Amit Gupta)

Plaats een reactie