Overheden wantrouwen drankindustrie

The Economist / 360  |  5 November 2019 - 20:00 5 Nov - 20:00

Alcohol is het meest schadelijke roesmiddel, vooral vanwege schade die wordt berokkend aan niet-gebruikers door bijvoorbeeld dronken bestuurders, zo blijkt uit Brits onderzoek. Geen wonder dus dat overheden matiging propageren. Drankproducenten beweren daaraan mee te werken door bijvoorbeeld waarschuwende teksten in advertenties op te nemen, maar het is de vraag hoe oprecht ze zijn, aldus The Economist.

Uit onderzoek van het Institute of Alcohol Studies blijkt namelijk dat daadwerkelijk effectieve campagnes in Groot-Brittannië tot grote inkomstenderving zouden leiden, want 25% van de Britten zijn zware drinkers die 78% van alle alcohol nuttigen en daarmee voor 68% van de opbrengsten zorgen. Zouden deze drinkers zich aan gezondheidsrichtlijnen houden, dan zouden prijzen van verschillende dranksoorten tussen 22% en 98% moeten stijgen om het inkomstenverlies door consumptiedaling te compenseren.

Inmiddels spendeert de alcohollobby in de VS 31% meer dan de tabakslobby. De Wereldgezondheidsorganisatie en gezondheidsorganisaties in de VS en Groot-Brittannië hebben de afgelopen twee jaar dan ook hun samenwerking met de drankindustrie stopgezet.

(The Economist, Londen)

» Abonneer u op onze Kort Nieuws-brief: wekelijks korte berichten uit de buitenlandse pers in uw inbox.

» Dit nieuwsbericht verscheen eerder in het Het Financieele Dagblad in de rubriek De Wereld Deze Week, samengesteld door 360. Bent u ook geïnteresseerd in internationaal nieuws voor uw site, tijdschrift, krant of organisatie? Neem dan contact op met ons Hoofd 360 Content: Laura Weeda

Plaats een reactie