Beveiligingslek in robothotel

Tokyo Reporter / 360  |  6 November 2019 - 14:00 6 Nov - 14:00

De Japanse hotelketen HIS Group beheert in Tokio sinds 2015 verschillen- de hotels onder de naam Henn Na Hotel, ofwel ‘Vreemd Hotel’, die worden bemand door robots. Bij de receptie worden gasten ingecheckt door humanoïde of dinosaurusbots, via gezichtsherkenningstechnologie komen klanten hun kamer binnen en in de kamer is een robot aanwezig die onder meer vragen kan beantwoorden, de verlichting en verwarming kan regelen en kan helpen bij online winkelen.

Enkele weken geleden meldde een beveiligingsexpert op Twitter dat HIS Group niets deed met zijn waarschuwing dat buitenstaanders via een vrij eenvoudige hack ‘binnen’ konden komen. Door een beveiligingslek konden hackers toegang krijgen tot camera’s en microfoons in de robots, zodat ze konden zien en horen wat er in de kamers gebeurde. Volgens de Japanse krant Tokyo Reporter was het bedrijf van mening dat de risico’s van ongeoor loofde toegang laag waren, maar desondanks is nu toch besloten tot een beveiligingsupdate van de robots.

De keten liep eerder al tegen een aantal andere problemen met de robots aan, zoals spraakherkenningssystemen die begonnen te reageren op het gesnurk van gasten en het onvermogen van de dinosaurussen bij de receptie om de namen van gasten te begrijpen. Uiteindelijk is de robotisering van het hotel bedoeld als kostenbesparing. Voor een hotel met 140 kamers zouden normaal gesproken 30 werknemers nodig zijn, maar dankzij het geautomatiseerde inchecksysteem kan het aantal personeelsleden worden verminderd tot zeven, diein ploegendiensten werken.

(Tokyo Reporter, Tokio)

» Lees meer Wereldnieuws

Plaats een reactie

Foto © Henn na Hotel