Denktank stopt met vergelijking van klimaat deskundigen met massa moordenaars

The Guardian  |  7 May 2012 - 08:51 7 May - 08:51

Unabomber Ted Kaczynski, seriemoordenaar Charles Manson en dictator Fidel Castro geloofden in klimaatverandering en daarom zijn alle andere mensen die menen dat de opwarming van de aarde gevaarlijk is ook gek en gestoord. Dat wilde denktank Heartland vertellen in omstreden billboardcampagne.

De Amerikaanse think tank en lobbyfirma Heartland Institute gelooft niet in klimaatverandering. In een recente billboardcampagne maakte Heartland dat met harde woorden en beelden duidelijk. Op de billboards, die inmiddels niet meer in de openbare ruimte te zien zijn, stonden foto’s van Ted Kaczynski, Charles Manson en Fidel Castro met de tekst: “I still believe in global warming. Do you?” Daaronder stond de URL van Heartland. Billboards met Osama bin Laden en James J. Lee (een milieu-activist die mensen gijzelde bij de tv-zender Discovery) stonden in de planning.

Persbericht
Heartland koos volgens het persbericht van de organisatie “voor deze schurken en slechteriken omdat ze openbare uitlatingen hebben gedaan over de crisis van de opwarming van de aarde die door de mens is veroorzaakt”.

Er is nog een reden waarom Heartland voor deze moordenaars en gestoorden koos, gaat het persbericht verder. Wat zij zeggen over de opwarming van de aarde verschilt slechts weinig van wat woordvoerders van de Verenigde Naties, journalisten en liberale poitici zeggen.

Te ver
Geldschieters van het Heartland Institute zijn niet blij met de (inmiddels gecancelde) campagne. Drankenbedrijf Diageo (o.a. Guiness, Johnnie Walker en Moët & Chandon) heeft zijn steun ingetrokken en zal de denktank geen geld meer geven.

(Dit billboard hing boven de Eisenhower Expressway in Illinois. Foto van Heartland Institute)

Plaats een reactie