Boos op een journalist? Trek je portemonnee!

Columbia Journalism Review  | 10 July 2016 - 10:0010 Jul - 10:00

Vorige maand werd Gawker Media veroordeeld tot een boete van 140 miljoen dollar omdat de site een sekstape van Hulk Hogan had gepubliceerd. De uitspraak betekent het failliet van Gawker. De verdediging van Hogan werd heimelijk gefinancierd door Sillicon Valley miljardair Peter Thiel, die zo wraak wilde nemen op Gawker, dat onder meer berichtte dat hij homo is. De actie van Thiel is geen uitzondering.

Onderzoeksjournalist Jane Mayer van The New Yorker kan er over meepraten. Ze schreef over de duistere praktijken van de aartsconservatieve en schatrijke gebroeders Charles en David Koch, die met hun miljarden grote invloed uitoefenen op de Amerikaanse politiek. De gebroeders Koch huurden het bedrijf Vigilant Resources International (VRI) van een oud-politiecommissaris in met maar één opdracht: vind alles waarmee we Jane Mayer in een kwaad daglicht kunnen stellen. En als je niks vindt, dan maak je het maar.

Er werd niks kwalijks gevonden, dus stuurde VRI het ‘nieuws’ rond dat Mayer plagiaat pleegde. Uiteindelijk was er niemand die dat geloofde, maar de pogingen van VRI krijgen navolging. Er is een nieuwe industrie ontstaan van bedrijfjes die soms heimelijk, soms openlijk, kritische journalisten op de korrel nemen, vaak met het doel hun reputatie aan gruzelementen te slaan.

Het recept is duur maar simpel: je lanceert een negatieve online campagne tegen een specifieke journalist en zorgt dat die gefabriceerde verhalen bovenaan eindigen bij Google Search. Tegelijk zorg je voor een vloed aan negatieve berichten in sociale media.

Een volgende stap is een eigen nieuwssite opzetten die er betrouwbaar en onafhankelijk uitziet. Steeds meer grote bedrijven hebben hun eigen nieuwsredacties; de Financial Times spreekt zelfs van “een bedrijfsinvasie van het nieuws”. Door consequent eigen berichten en gunstige verhalen de wereld in te sturen lukt het bedrijven om kritische journalisten het zwijgen op te leggen.

Mocht je een eigen site te veel gedoe vinden, dan zijn er nog allerlei ‘nieuws’- sites die je kunt inhuren om je tegenstanders zwart te maken. theblot.com bijvoorbeeld en anders is er wel reportesexposed.com of mattforney.com

Lees hier meer voorbeelden die Columbia Journalism Review noemt.

Kort nadat Damaris Colhoun dit artikel in Columbia Journalism Review publiceerde, reageerde The Blot met een artikeltje over haar waarvan de titel alleszeggend is: Too ugly to date.

Foto: (401)K

Plaats een reactie