Zo verzamelt deze gerenommeerde futurist zijn kennis: 10 tips

Quartz  |  8 maart 2018 - 07:30 8 mrt - 07:30

Een futurist leest alles wat los en vast zit, kent de nieuwste snufjes en bericht veelvuldig over dit alles op social media. Toch? Het geldt allemaal niet voor Richard Watson, een gerenommeerde Britse futurist die tech-bedrijven in Silicon Valley adviseert. Doe je voordeel met tien van zijn tips.

Watson schreef meerdere boeken over de toekomst, waaronder het veelgeprezen Future Files: a brief history of the next 50 years (2007). Hij oogst lof met infographics als Trends en Technologie Tijdlijn 2010-2050 en de Tijdlijn van opkomende wetenschap en technologie 2015-2030. Hij is een graag geziene adviseur in Silicon Valley en hij geeft les aan business-studenten. En hij vergaart zijn kennis op een uitzonderlijke manier.

Watson zit niet op social media en hij volgt het nieuws niet op een conventionele manier. Hij leest papieren kranten, maar altijd achteraf. Hij houdt het nieuws niet amechtig bij, maar checkt hooguit welke verhalen nog relevant zijn, weken of maanden nadat ze het nieuws haalden. Hij kijkt neutraal naar lopende zaken en geeft relevante dingen een plek in een veel grotere context dan de tijdspanne van een week of een maand.

In plaats van zijn aandacht te vestigen op zaken waar iedereen over praat, jaagt Watson op ongebruikelijke kennis. Zo creëert hij een slim informatie-filter, dat slechts datgene doorlaat wat er werkelijk toe doet. De waan van de dag en alle ruis filtert hij weg. Met deze tien stappen maakt hij zijn ‘relevantie-vangnet’:

1. Oefen selectieve onwetendheid
Je kunt niet alles lezen of erover nadenken, dus kies kwaliteit boven kwantiteit en probeer een brede context te creëren. Maak als het ware een driehoeksmeting tussen breedte en diepte van je informatie. Probeer minder maar betere gegevens te gebruiken.

2. Verlaat je bubbel
Pak willekeurige boeken en tijdschriften op en voer gesprekken met vreemden. Daarmee doorbreek je de routine waarmee je informatie consumeert en stel je jezelf bloot aan nieuwe, unieke inzichten.

3. Zoek de ‘lange klaprozen’
Maak een netwerk van nieuwsgierige en opmerkelijke mensen die hongerig zijn naar interessante informatie en die je denken kunnen leiden. Zulke types worden in sommige bedrijven ‘lange klaprozen’ genoemd en Watson gelooft dat het ‘verzamelen’ van dergelijke uitzonderlijke menselijke ‘bloesems’ een garantie is voor succes.

4. Ga op weg
Ga op reis, maar dan wel over onbetreden, ongebruikelijke paden. “We zijn kuddedieren en de verleiding is groot om altijd om de kudde te volgen. Probeer dat te vermijden”, zegt Watson.

5. Vind betrouwbare bronnen
Volg betrouwbare, doordachte, toekomstgerichte publicaties en journalisten online en laat deze het zware werk doen. Ze vinden de meest interessante informatie voor jou. Als de publicatie steunt op doordachte analyse en niet op hijgerig nieuws, krijg je waardevolle inzichten. Watson raadt vooral aan om weekendedities van kwaliteitskranten door te lezen.

6. Relax
Relax! Belangrijk nieuws vindt jou, in plaats van andersom. Watson is ervan overtuigd dat relevante informatie zijn weg vindt naar ons, en dat veel van wat mensen dagelijks bezighoudt, dingen betreft die snel vergeten zullen worden.

7. Reserveer leestijd
Zorg dat je elk jaar een denkweek hebt, adviseert Watson. Microsoft-oprichter Bill Gates trekt zich bijvoorbeeld diep in het bos terug om na te denken over de toekomst van technologie. Hij leest tijdens zo’n eenzame retraîte tientallen academische geschriften en dat stimuleert zijn innovatieve denken voor de rest van het jaar.

8. Omhels de stilte
“Leer aandachtig kijken en luisteren”, beveelt Watson aan. “Stop met praten. Begin te luisteren. Wees altijd nieuwsgierig. Zoek rustige, eerbiedwaardige plekken als woestijnen, bergen of zelfs kerken; plekken die uitnodigen tot reflectie en beschouwing.

9. Verlaat social media
Er is online een overvloed aan gewone, algemene kennis. Maar verrassende informatie, verzameld door nieuwsgierige excentrieken is zeldzaam, waardevol en de moeite van het najagen waard. Watson: “Wordt cynisch over trends. Zoek naar tegen-trends. Zoek de rafelranden op”.

10. Draai de knop om
Schakel tenslotte elke avond en een dag per week alle communicatiemiddelen uit. Als je echt durft, heb je zelfs geen mobiele telefoon, vindt Watson.

Watsons benadering lijkt haaks te staan op je gevoel, maar is consistent en kan in wezen worden samengevat in één principe: wees contrair, handel tegen de gevestigde opvatting in. Je wordt uiteindelijk slim door je niet bezig te houden met waar de massa naartoe gaat.

Hier vind je een aantal tijdlijnen van Richard Watson, gemaakt in 2016, en dit is zijn wetenschaps- en technologie-tijdlijn:

null

null


unsplash-logoMatt Sclarandis

Plaats een reactie