Het gevaar van nostalgie

360 | Amsterdam  | 12 april 2019 - 11:1112 apr - 11:11

Gerecenseerd | *Brexit-roman is een ironische jammerklacht tegen imperialisme. *

Middle England van Jonathan Coe speelt zich af in het moderne Engeland, waarin de belangrijkste gebeurtenissen van het afgelopen decennium nadrukkelijk van invloed zijn. Van de Olympische Spelen in Londen van 2012 en de opkomst van Labourleider Jeremy Corbyn tot en met de onvermijdelijke Brexit. ‘Geobsedeerd door het verdomde verleden zijn ze, die Engelsen. En kijk eens waar het ons brengt…’ citeert Johanna Thomas-Corr in de New Statesman een van de hoofdpersonen. Ze stelt dat Coe haarfijn het gevaar van nostalgie voor de Britse samenleving blootlegt. ‘Door fictie en realiteit subtiel met elkaar te verweven, komt Coe tot een ironische jammerklacht over een land dat verstrikt is geraakt in een imperialistische fantasie.’

Alex Clark vermoedt in The Times dat Coe in zijn roman op zoek is naar de Britse culturele identiteit. Waar de een dweept met Mike Oldfield en de ander verslaafd is aan Pink Floyd, vinden ze elkaar gegarandeerd terug in het karakter van James Bond: ‘Maar de kernvraag luidt wat ons écht bindt. En of dat eigenlijk wel genoeg is.’

Allan Massie, criticus van The Scotsman, vindt de verhaallijnen in de roman maar al te herkenbaar: families die uit elkaar vallen door verhitte discussies over politieke correctheid of het verloochenen van de Britse cultuur. Maar volgens hem hoort Coes roman thuis in D.H. Lawrences categorie van the great book of life: ‘Want Coe laat zijn lezer grijnzen, verzuchten en weer schaterlachen. En het mooie is dat hij al zijn personages sympathiek weet te maken, welke omstreden opvattingen ze er ook op nahouden.’

‘Middle England’ verscheen eind maart in Nederlandse vertaling als ‘Klein Engeland’ (De Bezige Bij)

» Lees meer Gerecenseerd

Plaats een reactie